Art Nouveau(1880-1910)

Almanlar’ın Jugendstil, Fransızlar’ın Art Nouveau, İngilizler’in Modern Style dedikleri gençlik üslubu 20.yüzyılın başlangıcında NewYork’tan Türkiye’ye kadar bütün uygar dünyayı sarmıştır. Bu üslubun manevi kökleri praeraphalit (estetikçi) lerin dostu John Ruskin’e kadar ulaşır.Art Nouveau’nun savunucuları, endüstriyel teknolojilerin ve yeni malzemelerin sunduğu olanaklardan yararlanarak ve bunları özenli bir işçilik ile birleştirerek güzelliği yakalamayı amaçlamışlardır. Sonuç olarak ;

Mimari+Mobilya+Bezemenin

şaşılacak uyumunu elde etmişlerdir.

art1

John Ruskin

(1819-1900)

 

 

 

 

 

 

 

nou11896 da Paris te Art Nouveau adı verilen bir mağaza açılmıştır. Bu mağazada mobilyalar ve dekoratif objeler satılmıştır. Art Nouveau akımının doğma nedenlerinden biri akademik sanata karşı 19.yy ikinci yarısında başgösteren sanatsal direnme hareketidir.

 

 

 

 

nou
Salon des Refusés

 

Picture1Art Nouveau akımı Almanya da Jugendstil ismi ile birleşmiş ve ismi bu akıma Münihte  çıkan Jugend adlı bir gazete vermişti.

 

 

 

 

 

 

 

Picture2Bu gazete ile birlikte Simplizismus dergiside yayımlanmıştı. Bu çağda modern eğilimli dergilerin doğmasına uygun bir ortam vardı.

Mimarlık (sivil,dinsel), resim, heykeltraşlık, uygulamalı, grafik sanatlar ( afiş,vitray,mobilya,süs objeleri, seramik, cam işleri, giysiler, müzik aletleri, aydınlatma araçları, renkli duvar kağıtları, biblolar, cilt işleri ve moda ürünleri) Art Nouveau nun uygulama alanına girmiştir.

 

 

 

Picture3

William Morris makinalaşmaya karşı çıkmış, el emeğinin savunucu olmuştur.

1861 de kendi atölye ve mağazası olan Morris Company açılmıştır. atölye-mağazada mobilyalar, desenli kumaşlar, renkli duvar kağıtları, dekoratif objeler ve vitray imal oluyor aynı zamanda satış yapılıyordu.

Victoria and Albert Museum Collection
Victoria and Albert
Museum Collection
Hector Guimard
Hector Guimard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hector Guimard
Hector Guimard

 

Picture7

Ruskin ve Morris e oranla Velde, kullanılan eşyaların biçim yönünden ruhsuzlaşmasının nedenini yeni gelişen makineleşme de değil, kurumu yöneten ruhta buluyordu.

 

Architectural window by Henry Van de Velde
Architectural window by
Henry Van de Velde

 

 Eiffel Tower Gustave Eiffel 1889
Eiffel Tower
Gustave Eiffel
1889

Picture9

İngiltere William Blake ve praeraphalit (estetikçi) resim sanatçıları, Fransa da Gaugin, Van Gogh, Henri de Toulouse afiş niteliğinde dekoratif anlamlı resimler yaptılar.Önemli Temsilcilri: Dekoratör mimar Arthur Macmundo (1851-1942), Çek asıllı ressam dekarotör Alfons Maria Mucha (1860-1939).

 

 

 

 

 

 Paris Metro Girişi
Paris
Metro Girişi

 

Art Nouveau Poster Peacock Alphons Mucha (tavus kuşu)
Art Nouveau Poster
Peacock
Alphons Mucha
(tavus kuşu)
Art Nouveau hareketinin öncülerinden Alphons Mucha'nın F. Champenois Imprimeur-Editeur adlı eseri, 1897
Art Nouveau hareketinin öncülerinden Alphons Mucha’nın F. Champenois Imprimeur-Editeur adlı eseri, 1897

 

Jugendstil süs biçimine takılı kalmış ve sembolik boya sanatı şiir gibi estetizm içine düşmüştü.

 

İstanbul’un ilk Art Nouveau binası
İstanbul’un ilk Art Nouveau binası

 

Picture16

  • Avusturyalı Ressam Gustave Klimt (1865-1956) Viyana Art Nouveau (scession) kurucularındandır.

Madame Fritza Riedler portresi sanatçının en önemli yapıtıdır.

 

 

 

 

 

 

Art Nouveau nun el sanatları ürünlerini güzel formlar vererek değerlendirme ve yayma estetik ilkesi 20.yy industrial design ekonomik ilkesini hazırlamıştır.

Art Nouveau pewter Vase (kalaylı) 
Art Nouveau pewter Vase
(kalaylı)
 Sagrada Familia
Sagrada Familia

Antonio Gaudi (1852-1926) Art Nouveau stilinin seçkin İspanyol temsilcisi.

Casa Mila
Casa Mila
  • Kaynakça:
  1. Dünya Sanat Tarihi – Adnan Turani
  2. Sanat Tarihi – Dr.Cahid Kınay