İSKANDİNAV TASARIMI

   Danimarka, Norveç, İsveç ve aynı zamanda Finlandiya’nın da içinde bulunduğu İskandinav tasarım hareketinin çıkışı 1950’lere dayanmaktadır.

Hızlı endüstrileşmenin getirdiği birtakım ihtiyaçlar Modern Hareketi doğurmuş ve ‘’Şekil fonksiyonu izler’’ mottosuyla birlikte İskandinav tasarımın temeli sayılabilecek sosyal demokrasi oluşumu ortaya çıkmıştır.

Toplumsal her alana etki eden bu oluşum, tasarımı da herkes için erişebilir kılma anlayışını ortaya çıkarmıştır.

  • BASİT
  • MİNİMALİST
  • DÜŞÜK MALİYETLİ ÜRETİM
  • HERKES İÇİN TASARIM

  İSKANDİNAV MİMARİSİ

Picture1

Kendine özgü ve kolaylıkla tanınabilen, gösterişten uzak İskandinav tasarımı doğadan aldığı esintilerle birlikte modern mimaride de tercih edilir.

Soğuk İskandinav ülkelerinin kasvetli havasından çıkmak için yüksek tavanlı mekanlarda, büyük pencereler kullanılarak gün ışığından faydalanmak amaçlanmıştır.

Beyaz, mekanı ağırlıklı olarak kapsamakta ve mekanı ferah göstermektedir.

Picture2

Picture3

 İskandinav Tasarımını Bauhaus’ tan Ayıran Özellik

   Bauhaus ekolü sanayileşmeyi yani makineyi ön planda tutan bir yaklaşım sergilerken Kuzey Avrupa’ nın  el işçiliği gerektiren bir tasarım düşünülüyorsa bu dokunuşu ön plana çıkarmayı tercih eden yönde bir tavır almasıdır.

 İSKANDİNAV TASARIMIN ÖNCÜLERİ

  •             Hugo Alvar Henrik Aalto (1898-1976)
  •             Bruno Mathsson (1907-1988)
  •             Arne Jacobsen (1902- 1971)
  •             Tias Eckhoff (1926- 2016)

Alvar AALTO (1898- 1976)

Picture4

 

Finlandiyalı mimar ve tasarımcı Aalto, organik tasarımın ilk kurucularındandır. İskandinav modernizminin babası olarak bilinen Aalto; mimarlık, mobilya, tekstil ve cam işleri alanlarında tasarımlar yapmıştır.

Aalto, her yapı özelinde giderek yöreseli aramış; 1930’larda tuğlanın ve yerel ahşapların özgün kullanımıyla daha yöresel bir dilde, doğal dokuya uyumlu, serbest biçimlerde, dinamik ve estetik karakterler türetmiştir.

Picture9

Picture10

Soğuk modernizmin aksine, Aalto mimarisi genellikle açık renkli ahşap, sıcak renkler, ve kıvrımlı hatlar gibi kendine has morfoljik yaklaşımları ve doğal malzeme kullanımı gibi özgünlükleri içermektedir.

Hayatı boyunca 500’den fazla ayrı bina tasarladığı bilinen mimarın 300 kadar tasarımı inşa edilmiş olup bu binaların çoğu Finlandiya’da bulunmaktadır. Bunun yanında Fransa, Almanya, İtalya ve ABD olmak üzere birkaç inşa edilmiş tasarımı bulunmaktadır.

    “Tanrı kağıdı üzerine mimarlık çizmek amacıyla yarattı. Onunla yapılacak her şey, en azından benim için kağıt israfıdır. “

 

Nitelikli bir mimar olan Aalto, özel müşterileri için kendi atölyesinde mobilya üretmeye başladı. Kendi stili ve ahşap bükme konusundaki ustalığıyla birçok ikonik parçanın altına imzasını attı.

Picture23

Picture24

    “Basit, güzel, dekore edilmemiş şeyler için çabalamalıyız.”

“İnsanoğluyla uyum gösteren ve organik olarak sokaktaki küçük adama uyan şeyler için.”

Picture25

Kendisi tarafından tasarlanan Alvar Aalto Müzesi, onun memleketi olarak kabul edilen Jyvaskyla’dadır.

İSKANDİNAV TASARIMIN ÖNCÜLERİNİN ÖRNEKLERİ

Bruno Mathsson (1907-1988)
Bruno Mathsson (1907-1988)
Bruno Mathsson bir tasarımı
Bruno Mathsson bir tasarımı
Arne Jacobsen (1902- 1971)
Arne Jacobsen (1902- 1971)
Arne Jacobsen
Arne Jacobsen tasarımlarına bir örnek
Tias Eckhoff (1926- 2016)
Tias Eckhoff (1926- 2016)
Picture47
Tias Eckhoff bir tasarımı

KAYNAKÇA

  • www.mimdap.org
  • www.artek.fi
  • www.iittala.com
  • www.alvaraalto.fi
  • tr.wikipeida.org/alvaraalto/
  • studiodesignistanbul.wordpress.com/iskandinav-tasarimi/
  • www.ikiicmimar.com/iskandinav/