ULM SCHOOL of DESIGN  (Hochshule für Gestaltung Ulm)

  HFG ‘nin KURULMA AŞAMASI

  • 1946 yılında Inge Scholl ile  Otl Aicher birlikte genç bir grup aydınla ideal insancıl eğitim teşvik ve günlük yaşamda yaratıcı aktiviteyi bağlamak için bir öğretim ve araştırma kurumu oluşturmak istendi. Onlar Nazizm ve II.Dünya Savaşı sonrasında Alman toplumunu kültürel anlamda toparlamak ve eskisinden daha iyi konuma getirmek istiyorlar. Max Bill ve Walter Gropius  ile temaslar  sayesinde, Alman Federal Finansal Müdürlüğünden ve Avrupa Yardım Vakfı ‘ nın özel katkıları ile Ulm Tasarım Okulu’nun temelleri atılıyor.

THE ULM MODEL OLUŞUMU

  • 1953 yılında Ulm HFG kuruluşunun kadar, tasarım eğitimi sistematik bir yaklaşım yoktu. HFG böylece yapısal problem çözme yaklaşımına dayalı bir tasarım öğretim oluşturarak, bilim ve sanat entegrasyonu öncülük eden, yansımaları insanlar tarafından kullanım sorunları hakkında, malzeme ve üretim süreçleri, analiz ve sentez, seçim yöntemlerinin bilgi ve projektif kurdu alternatifleri, bilimsel ve teknik disiplinler üzerine vurgu, ergonomi göz önünde bulundurulması, estetik entegrasyonu, göstergebilim anlayışı ve sanayi ile yakın akademik ilişki kuran Tomas Maldonado tarafından  The Ulm Model anlayışı oluşturuldu.
  • 1953 yılında Almanya’nın Ulm şehrinde Inge Aicher-Sholl, Otl Aicher ve Max Bill tarafından kurulan tasarım okuludur.
  • Ulm Tasarım Okulu Bauhaus gibi ikinci en etkili tasarım okulu olarak görülmektedir.
  • HFG 1950 ile 1960 yılları arasında tasarım ve semiyotik (göstergebilimi , göstergelerin yorumlanmasını, üretilmesini veya işaretleri anlama süreçlerini içeren bütün faktörlerin sistematik bir şekilde incelenmesine dayanan bir bilim dalıdır.) çalışmalarında  öncü en ilerici tasarım okuludur.
  • 1953 yılında Max Bill tarafından tasarlanan bina geniş atölye, yurtlar ve kafeterya ile betonarme yapılar olarak inşa edilen Almanya’da bir ilkti. İç ve mobilyalar esnek kullanım için tasarlanmış ve açık teraslar sık sık konferanslar için kullanıldı.

Müfredaat

  • Eğitim 4 yıla dayanan bir müfredaatı kapsmaktadır. İlk yıl basic course (temel tasarım) , daha sonra  öğrenciler özel bir alan seçip orda eğitim görmekteydiler.
  • Eğitim verildiği alanlar: Ürün Tasarımı, Görsel İletişim, Sanayileşmiş Bina, Bilgi  (1962 ye kadar) ve Filmcilik(1961’e kadar).
  • Eğitimin son yılı tez çalımasıyla sonlanmaktadır ve her bölüm için uzmanlık sağlanmaktadır.
  • Temel tasarım ders konuları:

a)Görsel deneyler: Algı ve simetri ve topoloji öğretilerine dayanan üç boyutlu çalışmalar.

b)Atölyeler: ahşap, metal, plastik, fotoğrafçılık, vb ..

c)Tanıtım: yapıcı çizim, yazı, dil, serbest, vb

d)Metodoloji: logic, matematik, kombinatorik ve topolojiye giriş.

HFG
HFG
Bauhaus
Bauhaus

Inge Aicher- Sholl

Picture8

11 Ağustos 1917-4 Eylül 1998

  • Ulmer Volkshochschule (1946–1978) Alman kültürel işçiler eğitim kursu direktörü ve aynı zamanda HFG’nin kurucularından (1950) tasarımcı ve yazardır.
  • Eğitimini Münih Ludwig Maximilian Üniversitesi’nde yapmıştır.
  • 1947 yılında White Rose isimli Hans ve Sopie kardeşleri için kitap yazdı.
  • 1952’ de Otl Aicher ile evlendi.
  • Sholl bir çok ödül almıştır ve engelliler için bir okul açmıştır.

Otl AICHER

Picture11

13 Mayıs 1922-1 Eylül 1991

  • Münih Güzel Sanatlar Akademisinden mezun grafik tasarımcı ve tipograftır.
  • 1946 yılında mezun olduğu okulun heykelcilik bölümünde eğitmen olarak göreve başladı.
  • 1947’de Ulm kentinde kendi stüdyosunu açtı.
  • 1952 yılında Inge Sholl ile birlikte dünya evine girdi ve 1953 yılında eşi ve Mx Bill ile HFG’i kurdular.
  • Aicher kurumsal bir marka haline geldi ve 1969 yılında Lufthansa Alman havayolu için logo tasarladı.
  • 1972 Münih Olimpiyat Oyunlarında baş tasarımcı oldu ve piktogram tasarladı.

Max BILL

Picture21

22 Aralık 1908-9 Aralık 1994

  • Bill İsviçreli mimar , sanatçı , ressam , yazı karakteri tasarımcısı , endüstriyel tasarımcı ve grafik tasarımcıdır.
  • 1924-1927 yılları arasında bir kuyumcunun yanında çıraklığa başlamıştır.
  • Eğitimini Bauhaus’da tamamlamıştır.
  • HFG Sholl ve Aicher ile biirlikte kurmuş ve HFG’nin ilk rektörüdür.
  • De Stijl akımını benimsemiştir.
  • Tomas Maldonado ile iç çatışmalar sonucunda HFG ‘den ayrılmıştır.
HFG Binası
HFG Binası

Picture23

EĞİTMENLER

  • Josef Albers (1953-1955) – Konuk Otl Aicher (1954-1966) – Personel
  • Bruce Archer (1960-1962) – Konuk Max Bense (1954-1958, 1966) – Personel
  • Max Bill (1953-1957) – Rektör; Personel Gui Bonsiepe (1955-1959) – Personel
  • Dr. Käte Hamburger (1956-1958) – Konuk Johannes Itten (1954-1955) – Konuk
  • Alexander Kluge (1962-1968) – Personel Tomás Maldonado (1954-1967) – Rektör; Personel
  • Beate Mainka-Jellinghaus (1967-1968) – Konuk İbrahim Benler (1961-1966) – Personel
  • Frei Otto (1958-1960) – Konuk Walter Peterhans (1953-1959) – Konuk
  • Edgar Reitz (1963-1968) – Personel Horst Rittel (1958-1963) – Personel
  • Friedrich Vordemberge-Gildewart (1954-1962) – Personel
  • Konrad Wachsmann (19 ??) – Personel

TANINMIŞ ÖĞRENCİLER

 

‘DESIGN IS NOT ADDED VALUE, DESIGN IS VALUE.’  GUI BONSIEPE

CYBERSYN PROJESİ

Picture41

Tasarımını Stafford Beer’ın yaptığı eş zamanlı bilgisayar kontrollü iktisadi planlama projesidir. Salvador Allende zamanında, 1970’de, Şili’de kurulmuştur. Fabrika Peformansı,Opsroom (operasyon odası), teleks makinaları ve simülatörler bulunmaktadır.
Bonsiepe bu projede tasarım danışmanlığı yapmıştır.

Tomas Maldonado & Gui Bonsiepe, Electro Medical Instruments 1964 HFG Ulm, Almanya Sistemi için.
Tomas Maldonado & Gui Bonsiepe, Electro Medical Instruments 1964 HFG Ulm, Almanya Sistemi için.

Ferdinand Alexhander Porsche

11 Aralık 1935-5 Nisan 2012

Daniel Gil’in Kitap Kapağı Tasarımları

Peter Seitz

Mary Bauermeister  (7Eylül 1934)   

HFG’den görseller

HFG’nin Endüstri Ürünleri Tasarımına Katkıları

Basic course (temel tasarım) ilk kez Bauhaus’da bahsedilmiştir ve bu kurs 6 aylık süreyi kapsamaktadır. Bundan sonra öğrencilere 2 usta ( 1 sanatçı ve 1 zanaatçı) ile 3 yıllık atölye eğitimi velirmekteydi. Bu eğitimin merkezinde yapı yapımına ve mühendisliğe bir gönderme yapılmaktaydı. Bu nedenle öğrencilere verilen eğitim sanatsal olarak ele alınıyordu. Max Bill’in yaklaşımları ve Tomas Maldonado’nun  tasarladığı düşünce The Ulm Model ile endüstri ürünleri tasarımı eğitimine daha estetik ve sistematik olarak öğretmenlerle birlikte ilerlemek istemişlerdir. Ulm Modeli ile birlikte dünya çapında endüstriyel tasarımın etkileri görüldü ve itibarı arttı. Çünkü tasarım yönetimi disiplini ortaya çıkmıştır.

Design management, yaratıcı sürecini kontrol yaratıcılık kültürünü desteklemek ve tasarım için bir yapı ve organizasyon inşa etmek, proje yönetimi, tasarım, strateji ve tedarik zinciri tekniklerini kullanan bir iş disiplinidir.

 

KAYNAKÇA

±https://en.wikipedia.org/wiki/Ulm_School_of_Design

±http://albersfoundation.org/teaching/josef-albers/chronology/

±https://rmitgallery.com/ulm-school-of-design-a-peek-inside-the-exhibition/